Vuosikertomus 2023

VUOSIKERTOMUS 2022

Toimitusjohtajalta

Etelä-Karjalan Jätehuollon operatiiviset vastuut jatkuivat entisellään myös vuoden 2023 aikana. Edelleen keräsimme Etelä-Karjalan alueella enemmän pakkausjätteitä kuin pakkaustuottajien oma tuottajayhteisö RINKI Oy. Alueellinen ja kiinteistökohtainen keräysverkostomme täydentää hyvin pakkaustuottajien verkostoa; teemme tuloksellista ja esimerkillistä yhteistyötä Etelä-Karjalan alueella.

Kukkuroinmäen biokaasulaitoksen toiminta vakiintui ja lietemädätteen hygienisointilaitteisto saatiin vuoden alussa normaaliin toimintaan. Hygienisointilaitteiston käyttöönotto mahdollisti nestejakeen hyötykäytön teollisuudessa sekä kuivajakeen hyötykäytön ilman jatkokäsittelyä.

Yhtiömme myy biokaasulaitoksessa valmistettavaa liikennekaasua eli biometaania yhteensä viidellä asemalla Etelä-Karjalan alueella. Asemat sijaitsevat Kukkuroinmäen käsittelykeskuksella, Lappeenrannassa, Imatralla, Luumäellä ja Parikkalassa. Luumäen ja Parikkalan asemat toimivat ostopalveluna, muut asemat ovat yhtiön omia.

Biokaasun menekki on edelleen niin suurta, että laitoksen kaasunjalostuskapasiteetti ei riitä jatkuvasti kysynnän tarpeisiin. Uusi, tehokkaampi kaasukompressori saatiin käyttöön elokuun alussa. Käyttöönotto lisää kaasunjalostuksen kapasiteettia ja nopeuttaa kaasun siirtokonttien tankkaamista vähentäen näin ostokaasun tarvetta.

Tammikuun lopussa saatiin tieto alueen suurimman jätteenkuljetusurakoitsijan Jätehuolto Laine Oy:n todennäköisestä konkurssista; sama urakoitsija toimi myös yhdeksän muun jätehuoltoyhtiön alueella. Urakoitsijan konkurssi 13.2.2023 ja samaan aikaan ollut AKT:n lakko aiheutti merkittäviä operatiivisia häiriöitä koko maakunnassa. Eri toimijoiden kanssa käytiin pikaisesti neuvottelut toimintojen jatkamisesta sekä pyydettiin tarjoukset Jätehuolto Laine Oy:n urakoista. Tilanteen kiireellisyyden ja poikkeuksellisuuden takia hankinnat tehtiin suorahankintoina varmistaen luonnollisesti tämän laillisuus hankinta-asiantuntijoilta. Konkurssista ja uusista urakoista aiheutui noin 0,5 miljoonan euron ylimääräiset kulut.

Yhtiöllemme valmisteltiin uusi strategia, joka hyväksyttiin yhtiön hallituksessa 16.5.2023 ja Lappeenrannan kaupunginhallituksessa 29.5.2023.

Mika Suomalainen

Biokaasullemme on myönnetty sekä kotimaista valmistusta osoittava Avainlippu että  pohjoismainen ympäristömerkki Joutsenmerkki.

Mika Suomalainen

Kotitalousjätteistä ohjattiin materiaalihyötykäyttöön 57 %.

Vuosi 2023

Vuosi 2023 oli yhtiölle erittäin haasteellinen taloudellisesti. Suurimman jätteenkuljetusurakoitsijan konkurssi ja voimakas korkojen nousu aiheuttivat n. 1,0 miljoonan euron ylimääräiset kulut.

Vuonna 2023 vastaanotettiin ja käsiteltiin 76 702 tonnia erilaisia jätemateriaaleja (ilman maa-aineksia). Kotitalousjätteistä ohjattiin materiaalihyötykäyttöön 57 %. Kierrätyskelvotonta jätettä hyödynnettiin energiana 33 % ja loppusijoitukseen ei päätynyt yhtään kotitalousjätteistä.

Investoinnit ja kehityshankkeet

Biokaasulaitoksen toiminnallisuuksien kehittäminen jatkui. Toukokuussa vastaanotettiin biokaasulaitoksen hygienisointiyksikkö, 787 000 € ja elokuussa valmistui kompressori-investointi, jolla tehostetaan kaasunjalostusta sekä siirtokonttien tankkausta. Pienempinä investointeina pilottilaitoksen sähkömuuntamo (49 000 €) sekä tasausaltaiden perusparannus (147 000 €). Keskeneräiset investoinnit (1 464 000 €) koostuvat hyötyjaekenttien investoinnista 1 245 000 €, siirtokuormaushallin uudelleen rakentamisesta 191 000 € sekä jakelumittari-investoinnista 28 000 €. Edellä mainitut valmistuvat vuoden 2024 aikana.

Toimintaympäristö

Yhtiön vastaanottama ja käsittelemä jätemäärä on kasvanut jonkin verran johtuen erilaisesta poikkeuslupakäytännöistä eri puolella Suomea. Kysyntää on ollut lähinnä hyödyntämiskelvottoman jätteen loppusijoituskapasiteetille. Tarve ja kysyntä jatkunee tulevina vuosina.

Etelä-Karjalan alueen biologisesti käsiteltävän jätteen määrän osalta suuria muutoksia ei ole tiedossa. Biokaasulaitokselle vastaanotetaan 1.1.2024 lähtien n. 3 000 t/a biojätteitä Kymenlaakson alueelta.  Yhtiömme biokaasulaitoksen lopputuotteet jalostetaan hyötykäyttöön.

Toimialan kehitystä ja regulaatiota seurataan aktiivisesti ja pyritään ennakoimaan tulevat muutokset hallitusti. Biokaasulaitoksessa tuotettavan metaanin kysyntä ylittää tällä hetkellä tuotannon. Kysyntää on niin liikenteessä kuin teollisuudessa. Metaanin tuotannon lisäämisen ja jakelun kehittämistä selvitetään aktiivisesti. Lisäksi selvitetään paikallisen sähköntuotannon kannattavuus.

Kompostointilaitoksen ja Etelä-Karjalan Jätehuollon oman biokaasulaitoksen kapasiteetti tulevat turvaamaan maakunnallisen biologisten jätteiden käsittelytarpeen pitkälle tulevaisuuteen.

Etelä-Karjalan Jätehuollon suurin omistaja Lappeenrannan kaupunki on edelläkävijä vihreän energian ja kiertotalouden periaatteiden toteuttamisessa. Teemme yhteistyötä Lappeenrannan – Lahden teknillisen yliopiston (LUT) ja LAB-ammattikorkeakoulun kanssa useissa eri hankkeissa toteuttaaksemme yhtiön omia ja Lappeenrannan kaupungin kunnianhimoisia kiertotalouden ja resurssiviisauden tavoitteita.

Teemme yhteistyötä Lappeenrannan – Lahden teknillisen yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun kanssa useissa eri hankkeissa toteuttaaksemme yhtiön omia ja Lappeenrannan kaupungin kunnianhimoisia kiertotalouden ja resurssiviisauden tavoitteita.