Vuosikertomus 2023

Yhtiö

kukkuroinmäen käsittelykeskus

biokaasu

laatu ja ympäristö

vuosikertomus 2022

Asiakaspalvelu ja neuvontatyö

Hyvä asiakaspalvelu koetaan tärkeäksi

Hyvä asiakaspalvelu on vuosien ajan ollut Etelä-Karjalan Jätehuollon tärkeä laatupäämäärä. Haluamme olla helposti saavutettavissa ja asiakaspalvelijamme ovatkin mukana asiakkaidemme monissa erilaisissa elämäntilanteissa. 

Asiakaspalvelua hoidetaan perinteisesti puhelimitse ja sähköpostilla, verkkoasioinnin kautta ja verkkosivujen chatin avulla. 

Vuonna 2023 asiakaspalvelumme vastasi kaikkiaan 13 986 puheluun, käsitteli 6 611 sähköposti- ja 811 chattiviestiä.  Verkkoasioinnin kautta asioitiin 2 355 kertaa. Verkkoasiointiin kirjautuneita käyttäjiä oli vuoden lopussa 5 114.

Grafiikka asiakaspalvelun kontaktimääristä

Neuvontatyö arjen kiertotalouden mahdollistajana

Etelä-Karjalan Jätehuolto tekee aktiivista neuvontatyötä opastaen lajittelussa ja kertoen, kuinka kiertotaloutta voi toteuttaa arkielämässä. Koulut, oppilaitokset ja varhaiskasvatus ovat tärkeitä yhteistyötahoja neuvonnan toteuttamisessa.  

Koulu- ja oppilaitosyhteistyö

Etelä-Karjalan Jätehuolto on ollut laatimassa ja kehittämässä Uniorin eli LUT Junior University Lappeenrannan opintokokonaisuuksia sekä Imatralla Universoman, eli kahdeksasluokkalaisten kiertotalouden työpajaa. Vuoden 2023 aikana kiertotalouden opintokokonaisuuden kävi läpi 1 635 oppilasta ja 47 opettajaa. 

Etelä-Karjalan Jätehuollolla on oma pienoisyritys Kaakkois-Suomen Yrityskylässä, jossa alueen kuudesluokkalaiset harjoittelevat yritystoimintaa. Vuoden 2023 aikana Yrityskylässä kävi noin 4000 kuudesluokkalaista ja heidän opettajansa.

Lisäksi isommille koululaisille tarjotaan Kierrätysguru-lajittelurasteja, joilla ryhmätyönä pääsee testaamaan omaa lajitteluosaamistaan. Kierrätysguru-lajittelurasteilla kävi vuoden 2023 aikana 386 henkilöä.

 Varhaiskasvatus

Tärkeä osa etenkin varhaiskasvatuksen kierrätysneuvontaa on Etelä-Karjalan Jätehuollon Hyötyjengi-nukketeatteri, joka tavoitti vuonna 2023 1 482 lasta ja 313 varhaiskasvatuksen ammattilaista. 

Neuvontatilaisuudet ja tapahtumat

Etelä-Karjalan Jätehuolto tarjoaa neuvontatilaisuuksia erilaisille kohderyhmille sekä tutustumiskäyntejä Kukkuroinmäen käsittelykeskuksessa. Erilaisiin tapahtumiin, messuille ja markkinoille pyritään osallistumaan aktiivisesti ajankohtaisilla kierrätysteemoilla.  Vuonna 2023 erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa tavoitettiin 1 963 henkilöä. 

 

 

 

Kierrätysneuvontaa lapsille kesätapahtumassa
Grafiikka neuvonnan kontakteista
Grafiikka verkkosivujen kävijöistä

Viestinnällä vaikutetaan

Ajankohtaisten palveluiden ja jätehuoltoon liittyvien asioiden viestintään tärkeimmät kanavat ovat verkkosivut sekä kaksi kertaa vuodessa julkisena tiedotteena jaettava Hyödyksi-tiedotuslehti.

Lokakuussa 2023 jaettiin uusi Hyödyksi-opas – oppaasi kiertotalouteen – kaikkiin eteläkarjalaisiin kotitalouksiin.  

Vuonna 2023 Etelä-Karjalan Jätehuollon verkkosivuilla www.ekjh.fi – vieraili  184 094 kävijää.   Hyödyksi-asiakaslehden painosmäärä on numeroa kohti noin 86 000 kappaletta.

Etelä-Karjalan Jätehuolto on myös esillä sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Sosiaalisssa mediassa viestitään ajankohtaisista asioita ja pyritään tuomaan esille kierrätyksen tärkeyttä.

 

 

 

Hyödyksi-oppaan kansi