Vuosikertomus 2022

Yhtiö

kukkuroinmäen käsittelykeskus

biokaasu

laatu ja ympäristö

vuosikertomus 2022

Asiakaspalvelu ja neuvontatyö

Hyvä asiakaspalvelu koetaan tärkeäksi

Hyvä asiakaspalvelu on vuosien ajan ollut Etelä-Karjalan Jätehuollon tärkeä laatupäämäärä. Haluamme olla helposti saavutettavissa ja asiakaspalvelijamme ovatkin mukana asiakkaidemme monissa erilaisissa elämäntilanteissa.

 

 Asiakaspalvelua hoidetaan perinteisesti puhelimitse ja sähköpostilla, verkkoasioinnin kautta ja verkkosivujen chatin avulla.

 

Vuonna 2022 asiakaspalvelumme vastasi kaikkiaan 13 252 puheluun, käsitteli 6 011 sähköposti- ja 1 933 chattiviestiä.  Verkkoasioinnin kautta asioitiin 1162 kertaa. Verkkoasiointiin kirjautuneita käyttäjiä oli vuoden lopussa 3400.

Grafiikka asiakaspalvelun kontaktimäärät

Neuvontatyö arjen kiertotalouden mahdollistajana

Etelä-Karjalan Jätehuolto tekee aktiivista neuvontatyötä opastaen lajittelussa ja kertoen, kuinka kiertotaloutta voi toteuttaa arkielämässä. Koulut, oppilaitokset ja varhaiskasvatus ovat tärkeitä yhteistyötahoja neuvonnan toteuttamisessa.

Koulu- ja oppilaitosyhteistyö

Etelä-Karjalan Jätehuolto on ollut laatimassa ja kehittämässä Uniorin eli LUT Junior University Lappeenrannan opintokokonaisuuksia sekä Imatralla Universoman, eli kahdeksasluokkalaisten kiertotalouden työpajaa. Vuoden 2022 aikana kiertotalouden opintokokonaisuuden kävi läpi 1 749 oppilasta ja 53 opettajaa.  

Etelä-Karjalan Jätehuolto on ollut myös laatimassa Sampo-ammattiopistossa kaikkien opiskelijoiden läpikäymän Keke-passin kiertotalouden kokonaisuutta. Vuosittain Keke-passin suorittaa noin 900 opiskelijaa.

Etelä-Karjalan Jätehuollolla on oma pienoisyritys Kaakkois-Suomen Yrityskylässä, jossa alueen kuudesluokkalaiset harjoittelevat yritystoimintaa. Vuoden 2022 aikana Yrityskylässä kävi 4006 kuudesluokkalaista ja heidän opettajansa.

 Lisäksi isommille koululaisille tarjotaan Kierrätysguru-lajittelurasteja, joilla ryhmätyönä pääsee testaamaan omaa lajitteluosaamistaan. Kierrätysguru-lajittelurasteilla kävi vuoden 2022 aikana 281 henkilöä.

Varhaiskasvatus 

Tärkeä osa etenkin varhaiskasvatuksen kierrätysneuvontaa on Etelä-Karjalan Jätehuollon Jätejengi-nukketeatteri, joka tavoitti vuonna 2022 784 lasta ja 171 varhaiskasvatuksen ammattilaista.

Neuvontatilaisuudet ja tapahtumat

Etelä-Karjalan Jätehuolto tarjoaa neuvontatilaisuuksia erilaisille kohderyhmille sekä tutustumiskäyntejä Kukkuroinmäen käsittelykeskuksessa. Erilaisiin tapahtumiin, messuille ja markkinoille pyritään osallistumaan aktiivisesti ajankohtaisilla kierrätysteemoilla.  Vuonna 2022 erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa tavoittiin 2129 henkilöä. 

Neuvonnan kontaktit
Grafiikka, verkkosivujen kävijämäärät

Viestinnällä vaikutetaan

Ajankohtaisten palveluiden ja jätehuoltoon liittyvien asioiden viestintään tärkeimmät kanavat ovat verkkosivut sekä kaksi kertaa vuodessa julkisena tiedotteena jaettava Hyödyksi-tiedotuslehti.

Vuonna 2022 Etelä-Karjalan Jätehuollon verkkosivuilla www.ekjh.fi – vieraili  184 094 kävijää.   Hyödyksi-asiakaslehden painosmäärä on numeroa kohti noin 86 000 kappaletta.

Etelä-Karjalan Jätehuolto on myös esillä sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Sosiaalisssa mediassa viestitään ajankohtaisista asioita ja pyritään tuomaan esille kierrätyksen tärkeyttä.

Kansikuva, monilokeroastia ja joulupallot